DSpace Eлектронний репозиторій Сумського НАУ
 

Sumy National Agrarian University >
Наукові праці >
Науковий журнал "Вісник СНАУ" >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/4763

Назва: Управління експортним потенціалом підприємства : теоретичний аспект
Інші назви: Управление экспортным потенциалом предприятия : теоретический аспект
Management of enterprise’s export potential : theoretical issues
Автори: Волченко, Наталія Василівна
Волченко, Наталья Васильевна
Volchenko, Nataliia Vasylivna
Ключові слова: потенціал підприємства
експортний потенціал
менеджмент експортного потенціалу
потенциал предприятия
экспортный потенциал
менеджмент экспортного потенциала
enterprise potential
export potential
export potential management
Дата публікації: 2017
Видавець: Сумський національний аграрний ун-т
Бібліографічний опис: Волченко Н. В. Управління експортним потенціалом підприємства : теоретичний аспект [Електронний ресурс] / Н. В. Волченко // Вісник Сумського національного аграрного університету : науковий журнал. – Сер. «Економіка і менеджмент / Сумський НАУ. – Суми : СНАУ, 2017. – Вип. 4 (71). - С. 36-41.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню проблем теоретичного обґрунтування менеджменту експортного потенціалу підприємства на основі авторської понятійної бази та узагальнення складових та факторів впливу на експортний потенціал підприємства. Автором сформульовані теоретичні положення та дефініції, як самого експортного потенціалу, так і його менеджменту, сформульовані їх базові складові, побудована схема процедури менеджменту експортного потенціалу підприємств-суб’єктів ЗЕД. В статті класифіковано фактори впливу на “межі можливостей” реалізації експортного потенціалу підприємства. В результаті визначено, що міксування управлінських процедур повинно здійснюватися безперервно і досить гнучко, щоб відповідати на швидкі зміни факторів впливу всіх рівнів. Статья посвящена исследованию проблем теоретического обоснования менеджмента экспортного потенциала предприятия на основе авторской понятийной базы и обобщения составляющих и факторов влияния на экспортный потенциал предприятия. Автором сформулированы теоретические положения и дефиниции, как самого экспортного потенциала, так и его менеджмента, сформулированы их базовые составляющие, построена схема процедуры менеджмента экспортного потенциала предприятий-субъектов ВЭД. В статье классифицированы факторы влияния на “пределы возможностей” реализации экспортного потенциала предприятия. В результате определено, что микширование управленческих процедур должно осуществляться непрерывно и достаточно гибко, чтобы отвечать на быстрые изменения факторов влияния всех уровней.
Опис: The article deals with the problems of theoretical issues of enterprises’ export potential’s management. The purpose of this article is to develop theoretical propositions for managing export potential of enterprises-subjects of foreign trade on the basis of the author's conceptual framework and synthesis of components impacts on the export potential of the company. Formation of the export potential’s concept can be based on the basic definitions of the term “potential”. With the effective implementation of foreign trade enterprises can consider further development in this direction. Thus, the existing production, technical, technological and financial capacity, the feasibility of additional quantities of products will be considered as a basis with the established qualitative composition of resources. Export potential means (in accordance with the potential ability and the ability to export) existing products and increase exports of new products, resources and services; the economic potential of the enterprise, which can play their competitive advantage in foreign markets. The definition of export potential should convey the essential characteristics of explicit and implicit possibilities, available and reserved resources that can be used by the company, due to the special needs and complexity of the tasks effectively realizing export operations. In this case, the logical conclusions are to prioritize the need to assess factors influencing the “limits” of the enterprise possibilities in the implementation of foreign trade operations. Considering management activities as an integral mechanism, we propose to use the term “management of export potential”. Management of export potential – is a permanent course of planning, motivation, organization and control of export opportunities and resources. It is necessary to carry out the tasks of the enterprise in the implementation of foreign trade and also to provide foreign costs’ minimizing. Such mechanism should be as stable as possible. It is achieved by constant reaction to changing environmental conditions. Mixing of administrative procedures should be carried out continuously and flexible enough to respond to rapid changes of factors. Later, in our opinion, it is necessary to develop appropriate mechanism for quantitative analysis of the export potential and determination of export potential management’s efficiency.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/4763
Розташовується у зібраннях:Науковий журнал "Вісник СНАУ"

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
висник снау.PDF375,28 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок